Friday 9 November 2012

KEBURUKKAN SOYA..



Sini sana orang bercakap pasal keburukan soya. Secara logiknya pun kita boleh fikir setiap kejadian Allah tu pastinya membawa kebaikkan jika digunakan secara bijaksana dan beserhana. Dari sumber soya yang asli dan bermutu, insyaAllah, tiada keburukan soya. Namun, jika diambil secara sangat berlebihan setiap hari, mungkin ada kesan buruk. Tambah-tambah, soya tersebut tidak dipantau semasa penanamannya dan cara-cara memasak dan penyediaannya.

Memilih soya terbaik sangat penting kerana ia sumber protin yang rendah kolestrol dan tinggi protin dan semakin banyak makanan tambahan protin berasaskan soya di pasaran. Ini kerana ia dijanjikan dengan kebaikkan protin sebenar namun banyak makanan tambahan ini lebih pada pembaziran jika kita tidak dapat segala kebaikkannya tetapi mendapat keburukan soya pula.


Jadi, bagaimana harus memilih soya yang terbaik, berkualiti dan tidak mendatangkan keburukan?



7 KRITERIA untuk menjamin soya terbaik dan berkualiti adalah:





1.Sumber kacang soya tersebut mestilah ditanam secara organik tanpa racun serangga, racun perosak: pesticides, fungicides dan herbicides.

Ini kerana penanaman tidak secara organik tetapi ada unsur kimia menyebabkan nutrisi berkurangan. Malah ada bukti menghubungkaitkan antara kanser dan nitrates.


2. Kacang soya mestilah Non GMO iaitu non genitically modified organism, tidak diubah secara genetik.

Sebabnya gmo lebih murah dan tidak berkualiti. Akibat dari perubahan genetik ini boleh menghasilkan toksin untuk jangka masa panjang dan memudaratkan kesihatan. Ia umpama vitamin sintetik, bukan asli. Dr. Louis J. Pribyl, a Brazilian government scientist menekankan yang berdasarkan kajian... toksin akan dibina tanpa disedari apabila gen baru dimasukkan didalam sel tumbuhan.


3. Soy Protin mestilah lengkap dengan 9 asid amino. 

Ini penting untuk protin hadir dalam keadaan yang ready digunakan oleh badan. Badan memerlukan kesemua 9 asid amino ini untuk menghasilkan hormon, jus penghadaman, antibodi dan enzim. Tanpa kehadiran 1 unsur asid amino, imun sistem boleh depressed sehingga 30% dan boleh mengakibatkan fungsi utama badan delay atau stop.


4. Isoflavon dikekalkan.

Apabila protein soya diproses dengan alkohol, ia boleh menghilangkan kandungan isoflavon genistin dan daidzin. Malah, boleh membentuk kontaminasi bersilang dengan bahan kimia yang digunakan semasa proses ini.  Padahal isoflavon ini sangat banyak faedahnya termasuklah dalam menyeimbangkan hormon, mengurangkan risiko kanser dan menaikkan berat tulang.  Proses soya terbaik haruslah hanya menggunakan air untuk mengekalkan isoflavon.


5.  Bahan anti-thyroid/anti-growth substance mesti disingkirkan 

Soya asli yang original mengandungi kandungan "anti-growth", "anti-tyrosine" . Sedangkan kalau kekurangan bahan-bahan ni akan menyebabkan low blood pressure, low body temperature, and restless leg syndrome. Jadi, cari makanan tambahan soya yang telah telah menjalani proses extrak bahan ini pada suhu rendah untuk mengekalkan soya dalam keadaan asal dimana tinggi asid amino and isoflavon.


6. Proses pembuatan soy tanpa pemanasan untuk mengekal asid amino

Protin yang lengkap terdiri dangan 9 asid amino perlu. Apa guna kita ambil protin tambahan tapi gagal mendapatkan segala kebaikkan protin. Untuk memastikan ini, check sama ada protin soya tersebut telah menjalani proses pembuatan pada suhu yang rendah demi mengekalkan asid amino yang sensitif pada suhu tinggi. Dalam sesetengah kajian menunjukkankan protin yang dimasak pada suhu tinggi telah kehilangan 50% dari sebahagian asid-asid amino.  Jika seseorang itu berterusan mendapat kurang asid amino perlu, perkembangan otak, hormon dan tisu akan terjejas.


7.  Soya yang baik ditambah dengan kalsium

Mengapa? Kajian melaporkan bahawa serbuk soya sangat berasid dan boleh menyebabkan kerapuhan tulang. Oleh itu, unsur kalsium secukupknya menti ditambah pada soya protin demi meneutralkan kembali soya itu. Malangnya, kebanyakan makanan tambahan soya tidak menglengkapkannya dengan kalsium.


Energizing Soy Protein Shaklee memenuhi semua ciri-ciri soya berkualiti. Dapatkan Perlu dibancuh dengan air suam sahaja atau boleh dicampur dengan minuman kegemaran. Jika diambil sebanyak 1 sudu makan sehari boleh bertahan selama 1 setengah bulan. Pilihan ditangan anda.


0147214116>>CALL/SMS/WHATSAPP/LINE/VIBER


No comments:

Post a Comment